: جستجو

(قطع رحم)

س1:  آيا واجب بودن صله ارحام فراتر از برادران و خواهران به عموزادگان و دائى زادگان و همانند آنها را شامل مى شود، و كمترين برقرارى ارتباط (صله ارحام) واجب چه اندازه است آيا به سلام بسنده مى شود؟
ج1:  بلى وجوب صله ارحام (ارتباط برقرار نمودن باخويشان) به آنها هم شامل مى شود و سلام و مانند آن كافى است و بيشتر از آن واجب نيست مگر اينكه در ترك آن در نظر عرف بريدن باشد كه در آن صورت احتياط واجب آنست كه آن را ترك ننمايد.
س2:  آيا مؤمن حق دارد كه قطع ارتباط كند با خواهرانى كه كشف حجاب مى كنند و حجاب شرعى نمى پوشند و هم چنين از برادرانى كه بر خوردن شراب و يا ترك نماز و يا به ظالمها در ظلم كردنشان كمك مى نمايند؟
ج2:  بلى به جهت بد شمردن بد (انكار منكر) قطع ارتباط نمودن با آنها جايز است.
س3:  اندازه اى صله ارحام (ارتباط با خويشان) چه قدر است؟ و در اسلام ارحام به چه كسانى گفته مى شود؟
ج3:  در صله ارحام (ارتباط با خويشان) همانند ردّ سلام كفايت مى كند همانطورى كه در رساله اى منهاج الصالحين در كتاب امر به معروف و نهى از منكر توضيح داده ايم و ارحام (خويشان) آنها مى باشند كه در نسب فاميل مى باشند و حدود آنان اينست كه در عرف فاميل گفته شود.
س4:  رواياتى وارد شده كه بيش از سه روز دورى گزيدن از برادران را نهى نموده است، حكم قطع ارتباط ميان برادران چيست؟ و اندازه اى آن چقدر است؟ و آيا حكم نسبت به آنكه او اول قطع ارتباط نموده با ديگرى فرق دارد؟ و اندازه اى قطع ارتباط حرام چقدر مى باشد؟
ج4:  قطع ارتباط اگر ساختار آن بر دشمنى مؤمن و يا توهين به او و سبك شمردن آن و اعراض از آن باشد حرام است، و ظاهر اينست كه روايات در اين خصوص نظر ندارد، بلكه آن روزى را كه به جهت يك و دو كردن و ستيزه كردن و كشمكش كردن در حقوق و همانند آن كه مبتنى بر اعراض كردن از خود آن نيست بلكه به جهت علّتى است كه پيش آمده است و آن هم ظاهر در حرمت است، اگر بنابر مقتضاى ظاهر مذكور باشد كفايت مى كند در عدم قطع ارتباط اينكه يكى از آنان ارتباط برقرار نمايد و لو اينكه با سلام دادن و آماده شدن بر ارتباط باشد به هنگاميكه آن ديگرى قبول نمايد، همانطورى كه در دو مورد زير قطع ارتباط حرام نمى باشد.
1 ـ دورى گزيدن به جهت بد رفتارى طرف ديگر از لحاظ دينى باشد.
2 ـ ارتباط برقرار كردن سبب ذليلى و توهينش باشد، آرى بيشتر دورى نمودن از ذلّت با منيّت و عناد ورزى مشبته مى شود لازم است كه از آن پرهيز گردد.
س5:  آيا جايز است كه از مؤمن به جهت اينكه او را از گناه كردن باز دارى قطع ارتباط نمائى؟
ج5:  اگر اين كار او را از گناه باز دارد جايز است.

«« « 1 » »»