: جستجو

(احكام صيد و ذباحه)

س1:  آيا ماهى هايى را كه ماهى بزرگ مى خورد و از آب زنده گرفته مى شوند و از ماهيهاى كوچكى كه خوردن آنها حلال است بوده باشند خوردنش جايز است؟
ج1:  بلى حلال است
س2:  كشتى هاى بزرگ شكار ماهى تورهاى خود را مى اندازند، و تن ها ماهى مى گيرند، و آنها را در بازارها مى فروشند، و در ميان مردم معروف اينست كه طرز تازه براى شكار ماهى اينست كه ماهيها را زنده بيرون مى آورد، بلكه احياناً اگر ماهى مرده در ميان آنها مشاهده شود براى اينكه نگندد آن را دور مى اندازند، با چنين وضعى آيا براى ما جايز است كه در محله ها كه اهل كتاب و يا مسلمانهاى بى توجه آنها را مى فروشند بخريم در صورتى كه براى ما يقينى نيست كه اين ماهى را زنده بيرون آورده اند يا نه، و دسترسى به شاهد آگاه و مورد وثوق كه به اين امر خبر دهد امر مشكلى هست بلكه امكان ندارد، آيا درباره اين موضوع راه حلى براى مشكله مسلمانان هست؟ مسلمانانى كه از سختى ، احراز نمودن پاك بودن گوشتهاى مرغ و گاو و گوسفند ، پناه به ماهى مى آورند؟
ج2:  اگر بناى شركت بر اين باشد كه ماهى مرده در آب را شكار ننمايد، و احتمال اينكه اين ماهى كه مى فروشد در اثر خطاى گيرندگان در آب مرده باشد به اين احتمال نبايد اعتنا نمود و خوردن و خريدن آن جايز است، خصوصاً كه احتمال از سنخ وسواس باشد، همانطورى كه ظاهر قضيّه آن را نشان مى دهد.
س3:  آيا در حلال بودن ماهى مردن آن در تور شكار كافى است؟
ج3:  لازم است كه از آب زنده بيرون بيايد، و كفايت مى كند كه آن را در تور نگهدارى تا آبش بريزد در صورتى كه آن زنده است بطورى كه در بيرون از آب آن بميرد حلال مى شود.
س4:  اكنون بيشتر در شكار ماهى از سمّ استفاده مى كنند، و مى دانند كه پس از چند دقيقه ماهيها را مى ميراند، آيا خوردن آنها جايز است؟
ج4:  اگر بداند كه ماهى پس از مردن توى آب خارج شده خوردنش حرام است.
س5:  اگر انسان گودالى درست كند كه ماهيها را در آنجا جمع نمايد، و برود و سپس بيايد و ببيند كه در آنجا يك ماهى مرده است آيا به پاكى آن حكم مى شود؟
ج5:  اگر ماهى در آب مرده باشد خوردن آن حرام است، و اگر شك شود كه در آب مرده يا نه باز هم خوردنش حرام است، مگر اينكه يقين كند در بيرون از آب مرده است كه در اين صورت حلال است.

«« « 1 » »»