: جستجو

(احكام كفاره)

س1:  شخصى كه به مرض قند مبتلا هست، و تشخيص دكتر حاذق كه گفته او اطمينان آور است اينست كه هيچ نوع از انواع شيرينيها نخورد كه براى او ضرر شديدى دارد كه گاهى منجّر به مردن او مى شود، اين شخص در ماه مبارك رمضان روزه گرفت، و در اثناى روز روزه اش را با خوردن يكى از نوع شيرينيها باطل كرد، آيا اين مكلف به حرام مرتكب شده است؟ و آيا كفّاره جمع بر او واجب است؟
ج1:  اگر بر خوردن او طعام مذكور را مردن و يا زيان بسيار مهمّى به بدن او همانند تلف عضو مهمّى در زندگى رخ دهد، احتياط وجوبى كفّاره جمع است، وگرنه بر او كفّاره تخييرى واجب مى باشد.
س2:  كفاره هائى كه در حكم كفّاره قسم (سوگند) هستند كدامين مى باشند؟
ج2:  كفّاره هاى ذكر شده عبارتند از كفّاره نذر و كفّاره لباس پاره كردن شوهر در مرگ زنش و پدر به پسرش، و كفّاره خراش نمودن زن رويش را كه از آن خون بيايد و كفّاره كندن مويش در مصيبت، اينها در حكم كفّاره يمين (سوگند) مى باشند.
س3:  در برخى از كفّاره ها واجب است كه دو ماه پى در پى روزه بگيرند و تلفيق كفايت نمى كند بدين معنى كه واجب است اوّل روزه گرفتن از اوّل ديده شدن ماه تا اينكه به ماه دوّم داخل شود (حداقل يك روز از ماه دوّم هم روزه بگيرد) سپس مخيّر مى باشد كه آن ماه را با روزه گرفتن به اتمام برساند و يا اينكه بقيّه روزه را در ماههاى ديگر بگيرد، همانطورى كه كفّاره كشتن در ماههاى حرام اين چنين است، آيا تلفيق ميان ماهها (بدين معنى كه از نيمه ماه شروع به گرفتن روزه بنمايد تا شانزدهم ماه ديگر) در حالات و كفارهائى كه در زير نوشته مى شود جايز است يا نه؟ الف ـ كسى كه عمداً در ماه مبارك رمضان روزه اش را مى خورد؟ ب ـ كسى را از روى خطا در ماههاى حرام كشته است؟ ج ـ كسى كه از روى خطا در غير ماههاى حرام كشته است؟ د ـ ظهار كرده (زنش را به مادر به صيغه مخصوصى تشبيه كرده است؟ هـ ـ كفّاره نزديكى نمودن با همسرش در حال اعتكاف؟ و ـ عمداً در غير ماههاى حرام قتل نفس كرده است؟ ز ـ در مسجد حرام قتل عمدى نموده است؟
ج3:  تلفيق در روزه دو ماه پى در پى جايز نيست، مگر در روزه دو ماه پشت سر هم در كفّاره قتل عمدى و خطائى در ماههاى حرام و حرم مكّه معظمّه، به درستى كه در آن بايستى از اوّل ماه شروع به روزه گرفتن نمود، همانطورى كه يك ماه و يك روز از ماه ديگر هم كفايت نمى كند، بلكه بايستى تمامى دو ماه را پشت سر هم روزه گرفت، و هم چنين بايستى روزه را در ماههاى حرام بايد بگيرد، پس ذيقعدة و ذيحجّة را روزه مى گيرد، و يا ذيحجّه و محرّم را روزه مى گيرد، و لزوم روزه گرفتن روز عيد قربان زيان نمى رساند زيرا كه از حرمت روزه گرفتن در روز عيد قربان، اين استثناء شده است، و با اين بيان جواب صورتهاى مندرجه در سئوال روشن مى شود.
س4:  در منطقه هائى كه برنج به عمل مى آيد و گندم نمى كارند، آيا واجب است در كفّاره سوگند گندم بدهند يا نه؟
ج4:  در ميان شهرها و منطقه ها فرقى نيست در اينكه احتياط وجوبى اين است كه در كفّاره قسم فقط گندم بدهند.

«« « 1 » »»