: جستجو

(رضاع (شير دادن))

س1:  آيا خواهر شير دهنده خاله كودك وعمّه اش عمّه و خاله اش هم چنين خاله اش مى شود، و آيا خواهر صاحب شير عمّه كودك و خاله اش و عمّه اش هم چنين عمّه اش مى شود؟ و يا اينكه حكم مختص به اينست كه شير دهنده مادر و صاحب شير پدر و اولاد آنها برادر و خواهر شير خورنده مى باشند؟
ج1:  شير (رضاع) تمامى اينها را محرم مى نمايد و نشر حرمت مى كند.
س2:  پس اگر خبر دهنده در حرج واقع شود، و يا در صورت گفتن احتمال هست كه زن و شوهر نتوانند اين را تحمل كنند آنوقت تكليف شرعى چيست؟
ج2:  اگر منظور از حرج سخت بودن رساندن مثل اين حكم است، آن عذر نيست و اگر منظور اينست كه خبر دهنده در فشارات و سختيهاى مهمّى قرار مى گيرد آن عذر است. و اگر مقصود از عدم تحمّل زن و شوهر اين باشد كه آنها به حكم شرعى تسليم نخواهند شد آن باعث نمى شود كه خبر ندادن به آنها خوب باشد، و اگر مراد از آن اين باشد كه آنها در فشار شديد روحى قرار خواهند گرفت كه به آنها صدمه و لطمه بسيارى خواهد رسيد در اين صورت خبر ندادن جايز مى شود.
س3:  معروف اينست كه پدر شير خورنده فرزندان صاحب شير را نمى تواند ازدواج نمايد،پس چنانچه مادر بزرگ به فرزند دخترش شير دهد حكم اين چنين است كه زن به شوهرش براى هميشه حرام مى شود، گاهى مى شود كه اين جريان اتفاق مى افتد آيا بر مكلّفها به طور واجب كفائى لازم است كه به آنها اين را خبر دهند؟
ج3:  اگر آنها ندانند كه آيا رضاع محقق شده يا نه (جهل به موضوع باشد) خبر دادن لازم نيست، و اما اگر حكم را ندانند (جهل به حكم باشد) كه رضاع و شير خوردن مذكور زن را حرام مويّد مى نمايد، خبر دادن به آنكسى كه متصدى تبليغ احكام است از آنهائى كه با فقه آشنائى دارند از اهل علم و همانند آنها واجب است، و در واجب بودن به غير از آنها اشكال هست.
س4:  آيا جايز است كه زن به برادر شوهرش آن اندازه شير دهد كه گوشت و استخوان برويد؟
ج4:  عيب ندارد، و اثرى ندارد مگر اينكه فرزندان شير دهنده به فرزندان برادر محرم مى شوند، زيرا كه آنان اولاد برادرشان مى شوند، ولى اگر شير نداده بود اولاد عمويشان مى شد و ازدواج فرزندان عمو جايز است ولى ازدواج با برادر زاده جايز نيست.

«« « 1 » »»